 Nowe badania pokazują, że aktywny umysłowo tryb życia może chronić przed problemami z pamięcią i uczeniem się, które często pojawiają się u chorych na stwardnienie rozsiane. Badania zostały opublikowane 15 czerwca 2010 w czasopiśmie Neurologia® - medyczne czasopismo Amerykańskiej Akademii Neurologicznej.
"Wielu ludzi chorujących na SM ma problemy z pamięcią i uczeniem się. Badanie pokazuje, że psychicznie aktywny tryb życia może zmniejszyć szkodliwe skutki uszkodzenia mózgu na uczenie się i pamięć. Oznacza to, że zdolność uczenia się i pamięci są dość dobre u osób prowadzących aktywny umysłowo styl życia, nawet jeżeli wystąpi dużo uszkodzeń mózgu. Osoby prowadzące mniej aktywny intelektualnie tryb życia częściej cierpią na problemy z pamięcią i uczeniem się, nawet jeżeli występują u nich łagodniejsze uszkodzenia mózgu" - powiedział autor badania James Sumowski, dr Kessler z Fundacji Research Center w West Orange, New Jersey.
Badaniami objęto 44 osoby w wieku około 45 lat, którzy chorowali na stwardnienie rozsiane średnio przez 11 lat. Naukowcy mierzyli szybkość zdobywania znajomości nowych słów, nabytych podczas czytania i zajęć edukacyjnych.
Badania wykazały, że osoby prowadzące psychicznie aktywny styl życia, miały dobre wyniki z testów uczenia się i pamięci, nawet jeśli występowały u nich większe uszkodzenia mózgu. Na przykład na test słowny uczenia się i pamięci, uczestnicy otrzymali do 15 prób aby zapamiętać i poznać znaczenie 10 wyrazów, po 30 minutach zostali poproszeni o zwrócenie listy.
Wśród osób prowadzących psychicznie aktywny tryb życia, ilość poznanych i zapamiętanych słów, była podobna u osób zarówno z większymi jak i mniejszymi uszkodzeniami mózgu (spadek zapamiętania około jednego procenta: z 9,6 do 9,5 słowa). Wśród osób z mniej aktywnym intelektualnie stylem życia, uczenie się było wolniejsze i występowały większe problemy z zapamiętaniem wśród osób z większą ilością uszkodzeń mózgu w porównaniu do tych z mniejszą ilością uszkodzeń (spadek zapamiętania o około 16 procent: z 9,6 do 8,0 słowa ).
"Wyniki badań sugerują, że działania wzbogacające intelektualnie mogą aktywować poznawcze rezerwy mózgu, które mogą być traktowane jako zabezpieczenie przed chorobami związanymi z zaburzeniami pamięci. Różnice w pojemności rezerw poznawczych wśród osób chorych na SM mogą tłumaczyć, dlaczego niektóre osoby cierpią na problemy z pamięcią na początku choroby, podczas gdy u innych takie problemy występują znacznie później lub wcale" - powiedział Sumowski.
Arnett powiedział, że możliwości są szczególnie atrakcyjne, ponieważ ludzie cierpiący na SM od wielu lat, mają wspólne problemy poznawcze. "Potrzebne są dalsze badania zanim zostaną opracowane szczegółowe zalecenia, ale wydaje się uzasadnione, aby zachęcić ludzi ze stwardnieniem rozsianym do zaangażowania się w działania, które mogą poprawić ich rezerwy poznawcze poprzez psychicznie stymulowanie, takie jak krzyżówki i gry słowne, regularne i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym."
"Wyniki te są podobne do badań poznawczych w procesie starzenia się i postępowania choroby Alzheimera" - powiedział Sumowski. "Badania nad starzeniem wykazały również, że działania intelektualne, takie jak czytanie książek i gier, również chroni przed skutkami choroby Alzheimera. Potrzebne są dalsze badania w celu zbadania wpływu konkretnych działań na poznawcze rezerwy osób chorych na stwardnienie rozsiane."
Badania są wspierane przez National Multiple Sclerosis Society i National Institutes of Health.
|