Zaburzenia funkcji poznawczych w stwardnieniu rozsianym | ||
---|---|---|
Napisany Fri 18 Jan 2008 przez Cypek (14191 odsłon) | ||
Zaburzenia pamiÄ™ci Obecne dane wskazujÄ…, że zakres pamiÄ™ci krótkotrwaÅ‚ej pozostaje w tej grupie chorych prawidÅ‚owy, bÄ…dź zaburzony jest tylko w stopniu niewielkim [6–8]. ZnaczÄ…ce deficyty obserwowano natomiast w zakresie pamiÄ™ci operacyjnej (w zakresie przetwarzania informacji zarówno werbalnych, jak i wzrokowych) oraz dÅ‚ugotrwaÅ‚ej [9]. Na obecnym etapie badaÅ„ trudno jednoznacznie rozstrzygnąć, jakie aspekty zÅ‚ożonych czynnoÅ›ci mnestycznych ulegajÄ… zaburzeniu. Przypuszcza siÄ™, że przyczynÄ… deficytów w zakresie pamiÄ™ci dÅ‚ugotrwaÅ‚ej sÄ… przede wszystkim trudnoÅ›ci w odtwarzaniu informacji z bloku pamiÄ™ci dÅ‚ugotrwaÅ‚ej, przy stosunkowo dobrze zachowanych możliwoÅ›ciach kodowania i konsolidacji Å›ladu pamiÄ™ciowego. WskazujÄ… na to wyraźne trudnoÅ›ci obserwowane w testach spontanicznego przypominania, przy dobrych wynikach w próbach rozpoznawania. TrudnoÅ›ci te widoczne sÄ… zarówno w trakcie rozwiÄ…zywania zadaÅ„ werbalnych (zapamiÄ™tywanie listy słów, fragmentów prozy, skojarzonych par wyrazów), jak też zadaÅ„ niewerbalnych (zapamiÄ™tywanie figur geometrycznych, rysunków) [9,10]. WedÅ‚ug niektórych autorów istotne trudnoÅ›ci mnestyczne, obserwowane u chorych na SR, wynikajÄ… z niewÅ‚aÅ›ciwych, nieefektywnych strategii kodowania i wydobywania Å›ladów pamiÄ™ciowych [11]. Zdaniem innych badaczy zaburzenia pamiÄ™ci wÅ›ród chorych z SR sÄ… przede wszystkim skutkiem dysfunkcji pÅ‚atów czoÅ‚owych, w wyniku których dochodzi do zaburzenia zÅ‚ożonych form zachowania i dziaÅ‚ania planowego, w tym również czynnoÅ›ci mnestycznych [12]. De Luca sugeruje, że deficyty pamiÄ™ci dÅ‚ugotrwaÅ‚ej stanowiÄ… wtórny objaw ograniczeÅ„ procesów przetwarzania informacji. W porównaniu do osób zdrowych, pacjenci z SR wykonujÄ… znacznie mniej operacji poznawczych w okreÅ›lonym czasie, co utrudnia także prawidÅ‚owy przebieg procesów mnestycznych [10]. Spowolnienie psychoruchowe Charakterystycznym elementem obrazu klinicznego zaburzeÅ„ poznawczych w SR jest również spowolnienie psychoruchowe [3–5,7]. JednÄ… z przyczyn spowolnienia upatruje siÄ™ w zaburzeniach przewodzenia neuronalnego, spowodowanego procesem demielinizacyjnym. PodkreÅ›la siÄ™, że spowolnienie psychoruchowe może być również efektem zarówno strukturalnego, jak i funkcjonalnego przerwania połączeÅ„ korowo-podkorowych mózgu. Trudność metodologicznÄ… sprawia jednoznaczne rozstrzygniÄ™cie, na którym etapie procesów przetwarzania informacji dochodzi do deficytów. WedÅ‚ug Jennekens-Schinkela i wsp., trudno na podstawie przeprowadzonych dotychczas badaÅ„ rozstrzygnąć, czy spowolnienie psychoruchowe wynika jedynie ze spowolnienia motorycznego, czy też obejmuje inne elementy procesów poznawczych, jak proces identyfikacji bodźca, przekaz informacji w obrÄ™bie OUN, wybór odpowiedzi, kontrola dziaÅ‚ania itd. [13]. Badania z wykorzystaniem potencjałów wywoÅ‚anych wykazaÅ‚y korelacjÄ™ miÄ™dzy patologiÄ… w zakresie potencjaÅ‚u P300 a obniżeniem możliwoÅ›ci intelektualnych widocznych w testach psychologicznych [14]. Zaburzenia uwagi obserwowane w tej populacji chorych majÄ… najczęściej charakter wybiórczy i dotyczÄ… niektórych aspektów uwagi. Plohmann oceniaÅ‚ u 22 pacjentów z klinicznie pewnym SR takie aspekty uwagi, jak czujność, ciÄ…gÅ‚ość, selektywność oraz podzielność uwagi. W badaniach Å›ciÅ›le kontrolowano inne czynniki, które mogÅ‚y wpÅ‚ynąć na wykonanie testów uwagi, jak deficyty motoryczne, wzrokowe, zaburzenia nastroju, brak motywacji. Zaburzenia uwagi stwierdzono u wiÄ™kszoÅ›ci chorych (70%), głównie jednak w tych zadaniach, które wymagaÅ‚y podzielnoÅ›ci i podtrzymywania uwagi [15]. W badaniach przeprowadzonych przez Rao i wsp. (oceniano wzbudzenie, czujność, podzielność i selektywność uwagi) deficyty obserwowano przede wszystkim w zakresie wzbudzenia i selektywnoÅ›ci uwagi [7]. PodkreÅ›la siÄ™, że zaburzenia uwagi mogÄ… być jednym z pierwszych zaburzeÅ„ poznawczych, wystÄ™pujÄ…cych w przebiegu SR, deficyty w tym zakresie obserwowano już na wczesnych etapach choroby, nawet u chorych z tzw. izolowanymi klinicznie uszkodzeniami sugerujÄ…cymi SR (na przykÅ‚ad u chorych z pozagaÅ‚kowym zapaleniem nerwu wzrokowego) [16]. Zaburzenia myÅ›lenia i funkcji wykonawczych w tej populacji chorych obejmujÄ… przede wszystkim problemy w zakresie myÅ›lenia abstrakcyjnego, przyczynowo-skutkowego, w zakresie wnioskowania [6,7,9]. UpoÅ›ledzenie zdolnoÅ›ci programowania i kontroli zÅ‚ożonych czynnoÅ›ci poznawczych znajduje swoje odzwierciedlenie w nieprawidÅ‚owym wykonaniu wielu prób neuropsychologicznych. W wykorzystywanym przez wielu autorów teÅ›cie sortowania kart Wisconsin (test ocenia myÅ›lenie abstrakcyjne, wymaga wykrycia zmieniajÄ…cych siÄ™ zasad, które rzÄ…dzÄ… doborem kart oznaczonych abstrakcyjnymi symbolami) – chorzy na SR popeÅ‚niajÄ… wiÄ™cej błędów, w tym błędów o charakterze perseweracji i uzyskujÄ… mniej kategorii – w porównaniu z osobami zdrowymi [5,17,18]. SÅ‚absze wyniki uzyskujÄ… również w innych testach oceniajÄ…cych myÅ›lenie koncepcyjne, jak w teÅ›cie kategorii, teÅ›cie Ravena, teÅ›cie podobieÅ„stwa ze skali Wechslera, teÅ›cie wieża londyÅ„ska (Tower of London) [7,18]. Funkcje wzrokowo-przestrzenne. Niewiele danych w literaturze przedmiotu dotyczy oceny percepcji wzrokowo-przestrzennej, orientacji przestrzennej, zdolnoÅ›ci konstrukcyjnych w populacji chorych z SR. Opisywano trudnoÅ›ci w wyodrÄ™bnianiu ukrytych szczegółów, odróżnianiu figury od tÅ‚a, rozpoznawaniu twarzy, percepcji stosunków przestrzennych, zaburzeÅ„ konstrukcyjnych w postaci pomijania ważnych elementów w rysowanej figurze, trudnoÅ›ci w przechowywaniu informacji wzrokowo-przestrzennej w pamiÄ™ci [4,7]. Interpretacja tych wyników jest jednak trudna ze wzglÄ™du na czÄ™sto obserwowane wÅ›ród chorych na SR zaburzenia w zakresie widzenia, uwarunkowane problemami neurologicznymi. Zaburzenia mowy, obserwowane u chorych na SR, majÄ… głównie charakter dyzartryczny i obejmujÄ… zaburzenia rytmu mowy, zaburzenia kontroli gÅ‚oÅ›noÅ›ci, mowÄ™ skandowanÄ…. Afazja wystÄ™puje rzadko, towarzyszy najczęściej rzutom choroby, ma charakter krótkotrwaÅ‚y i przemijajÄ…cy. CzÄ™stość wystÄ™powania afazji w tej grupie chorych szacuje siÄ™ na 0,7–1%, najczęściej jest to afazja ruchowa, rzadziej czuciowa czy amnestyczna [6,7]. Wskaźniki kliniczne SR a zaburzenia funkcji poznawczych PodkreÅ›la siÄ™ dużą zmienność obrazu i nasilenia deficytów poznawczych u chorych z SR, zwiÄ…zanÄ… w pewnym stopniu z cechami klinicznymi choroby, takimi jak przebieg, czas trwania choroby, stopieÅ„ nasilenia zaburzeÅ„ neurologicznych, czy rodzaj leczenia farmakologicznego. Przebieg SR a zaburzenia poznawcze Dotychczasowe spostrzeżenia kliniczne wskazujÄ…, że zaburzenia poznawcze wydajÄ… siÄ™ być bardziej nasilone wÅ›ród chorych z przewlekle postÄ™pujÄ…cym przebiegiem SR niż wÅ›ród pacjentów z nawracajÄ…co-zwalniajÄ…cym przebiegiem choroby. PodkreÅ›la siÄ™ jednak, iż wÅ›ród chorych z postÄ™pujÄ…cÄ… postaciÄ… SR wystÄ™puje znaczne zróżnicowanie stopnia nasilenia deficytów poznawczych: od wybiórczych, Å‚agodnych zaburzeÅ„ poznawczych po nasilone zespoÅ‚y otÄ™pienne [7]. Thornton i Raz, dokonujÄ…c metaanalizy badaÅ„ dotyczÄ…cych pamiÄ™ci stwierdzili, że pacjenci z postaciÄ… postÄ™pujÄ…cÄ…, dÅ‚użej chorujÄ…cy, z wiÄ™kszymi deficytami neurologicznymi charakteryzujÄ… siÄ™ wyraźniejszymi deficytami pamiÄ™ci [9]. Rao, wykorzystujÄ…c test sortowania kart Wisconsin do oceny myÅ›lenia abstrakcyjnego stwierdziÅ‚, że pacjenci z postaciÄ… postÄ™pujÄ…cÄ… uzyskujÄ… sÅ‚absze wyniki niż z postaciÄ… nawracajÄ…co-zwalniajÄ…cÄ… [19]. Również w opublikowanych ostatnio badaniach Huijbregsta i wsp., potwierdzono istotne zróżnicowanie profilu zaburzeÅ„ poznawczych w zależnoÅ›ci od typu przebiegu choroby. Zaburzenia poznawcze częściej obserwowano zarówno wÅ›ród chorych z pierwotnie, jak i wtórnie postÄ™pujÄ…cym SR, niż wÅ›ród chorych z przebiegiem nawracajÄ…co-zwalniajÄ…cym; stwierdzono ponadto dość istotne różnice w obrazie klinicznym zaburzeÅ„ poznawczych miÄ™dzy chorymi z pierwotnie i wtórnie postÄ™pujÄ…cym SR [20]. ZależnoÅ›ci te nie zostaÅ‚y jednak potwierdzone w innych badaniach [7]. Przeciwko takiej zależnoÅ›ci Å›wiadczÄ… również opisywane przez wielu autorów zaburzenia poznawcze stwierdzane we wczesnej fazie choroby oraz u pacjentów z tzw. izolowanymi uszkodzeniami mózgu sugerujÄ…cymi SR [5,16]. Ta niejednoznaczność wyników odzwierciedla istotne problemy metodologiczne w badaniach tej populacji chorych. Badacze czÄ™sto stosujÄ… niejednolite kryteria oceny przebiegu choroby, niektórzy włączali do badaÅ„ pacjentów w czasie rzutu, inni dokonywali oceny funkcji poznawczych w okresie remisji, nie zawsze kontrolowano pozostaÅ‚e zmienne kliniczne. StopieÅ„ nasilenia dysfunkcji neurologicznych a zaburzenia poznawcze w SR Analiza zależnoÅ›ci miÄ™dzy stanem neurologicznym (ocenianym najczęściej na podstawie skali DSS lub EDSS Kurtzkego) a funkcjonowaniem poznawczym chorych na SR przynosi sprzeczne dane. Jedynie nieliczna część badaÅ„ wykazaÅ‚a, że istnieje zależność miÄ™dzy stopniem nasilenia deficytów neurologicznych a czynnoÅ›ciami poznawczymi: wysokie wyniki w Skali EDSS korelowaÅ‚y przede wszystkim z zaburzeniami pamiÄ™ci werbalnej i obniżonÄ… zdolnoÅ›ciÄ… abstrahowania [9]. Thornton i Raz na podstawie metaanalizy badaÅ„ nad pamiÄ™ci stwierdzili, że pacjenci z wyższymi wynikami w EDSS i DSS uzyskujÄ… sÅ‚absze rezultaty w testach oceniajÄ…cych zdolność swobodnego przypominania, głównie werbalnego, w porównaniu z grupÄ… chorych o niższych wynikach w skalach neurologicznych [9]. Dane te jednak nie znalazÅ‚y potwierdzenia w innych badaniach. Rao w badaniach 100-osobowej grupy chorych na SR obserwowaÅ‚ jedynie sÅ‚abÄ… zależność miÄ™dzy stanem neurologicznym a zaburzeniami poznawczymi [7]. Marsch i wsp. stwierdzili co prawda korelacjÄ™ miÄ™dzy czasem trwania choroby a wynikami Skali Kurtzkego, ale nie stwierdzili zależnoÅ›ci miÄ™dzy testami oceniajÄ…cymi funkcje werbalne, czy ogólnÄ… sprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ… w Skali Inteligencji Wechslera a wynikami w Skali EDSS [21]. Interpretacja tych wyników budzi jednak wiele zastrzeżeÅ„ merytorycznych. Skala EDSS, najczęściej wykorzystywana do oceny stanu neurologicznego, koncentruje siÄ™ głównie wokół czynnoÅ›ci motorycznych, podczas gdy niesprawność ruchowa jest tylko jednym z elementów niesprawnoÅ›ci obserwowanej u chorych z SR. W wykorzystywanej obecnie coraz częściej w praktyce klinicznej skali Multiple Sclerosis Functional Composite uwzglÄ™dniono m.in. ocenÄ™ sprawnoÅ›ci poznawczej, włączajÄ…c do skali test uwagi (test PASAT) [22]. Na uwagÄ™ zasÅ‚ugujÄ… również skale wykorzystywane do oceny jakoÅ›ci życia chorych z SR (FAMS, SF-36, MSQOL-54), które wydajÄ… siÄ™ być bardziej przydatne w wielostronnej ocenie niesprawnoÅ›ci obserwowanej u chorych na SR. Skale te uwzglÄ™dniajÄ… funkcjonowanie pacjenta zarówno w wymiarze fizycznym, psychologicznym, jak i spoÅ‚ecznym [23,24]. WstÄ™pne badania pokazujÄ…, że zaburzenia poznawcze sÄ… jednym z istotnych elementów okreÅ›lajÄ…cych jakość życia chorych na SR [25]. Leczenie farmakologiczne a zaburzenia poznawcze w SR Dane dotyczÄ…ce możliwoÅ›ci leczenia zaburzeÅ„ poznawczych wystÄ™pujÄ…cych w przebiegu SR jak na razie sÄ… dość ograniczone. Nie ustalono jednoznacznie zależnoÅ›ci miÄ™dzy objawowym leczeniem farmakologicznym stosowanym w przebiegu SR a funkcjonowaniem poznawczym chorych. Pozytywny wpÅ‚yw na stan funkcji poznawczych (głównie w zakresie koncentracji uwagi) obserwowano m.in. w przebiegu leczenia amantadynÄ…, jednakże inne zależnoÅ›ci dotyczÄ…ce m.in. leczenia steroidami, nie sÄ… jednoznaczne [26,27]. W ostatnim czasie ukazaÅ‚y siÄ™ wyniki kilku prac, w których opisano korzystny wpÅ‚yw leczenia immunomodulujÄ…cego SR na stan funkcji poznawczych. SÄ… to badania z randomizacjÄ…, prowadzone metodÄ… podwójnej Å›lepej próby, z grupÄ… kontrolnÄ… otrzymujÄ…cÄ… placebo [28–31]. PoprawÄ™ w zakresie pamiÄ™ci wzrokowej i uwagi obserwowano m.in. u chorych leczonych interferonem beta 1-b [28,29]. Fischer i wsp. stwierdzili wyraźnÄ… poprawÄ™ w zakresie testów oceniajÄ…cych przede wszystkim pamięć i szybkość procesów informacyjnych u chorych leczonych przez 2 lata interferonem beta 1-a (Avonex) – w porównaniu z pacjentami otrzymujÄ…cymi placebo (p=0,011). Różnice dotyczyÅ‚y także testów oceniajÄ…cych funkcje wykonawcze i wzrokowo-przestrzenne (p=0,085) [30]. Nie obserwowano natomiast istotnego wpÅ‚ywu leczenia glatiramerem na stan funkcji poznawczych. Zarówno wÅ›ród pacjentów otrzymujÄ…cych glatiramer, jak i otrzymujÄ…cych placebo obserwowano poprawÄ™ wyników w wiÄ™kszoÅ›ci testów psychologicznych (którÄ… tÅ‚umaczono efektem wyuczenia), jednak poprawa ta byÅ‚a porównywalna w obu grupach [31]. W ostatnim czasie opublikowano badania, w których obserwowano wyraźnÄ… poprawÄ™, dotyczÄ…cÄ… pamiÄ™ci werbalnej, u chorych z SR leczonych donepezilem [32]. Autorzy zwracajÄ… uwagÄ™ na istotne ograniczenia metodologiczne w badaniach oceniajÄ…cych skuteczność farmakoterapii zaburzeÅ„ poznawczych wystÄ™pujÄ…cych w przebiegu SR. Badania prowadzone sÄ… najczęściej na zróżnicowanej, niejednolitej grupie chorych, najczęściej dotyczÄ… maÅ‚ych grup pacjentów, okres obserwacji jest stosunkowo krótki, interpretacja danych psychologicznych jest utrudniona ze wzglÄ™du na efekt wyuczenia. Progresja deficytów poznawczych w przebiegu SR Nieliczne informacje dotyczÄ… oceny progresji deficytów poznawczych obserwowanych na przestrzeni czasu w populacji chorych na SR. PodkreÅ›la siÄ™, że nie można wyróżnić jednego wzorca deterioracji poznawczej, który dotyczy wszystkich chorych z SR. Opisano co prawda pojedyncze przypadki ostrych zaburzeÅ„ mentalnych we wczesnej fazie choroby (towarzyszÄ…ce dyskretnym deficytom neurologicznym) – jednakże ostre zespoÅ‚y otÄ™pienne we wczesnym SR sÄ… sporadyczne i niewiele wiadomo na temat strukturalnych i metabolicznych zmian leżących u ich podÅ‚oża [5]. Obserwacje kliniczne sugerujÄ…, że u niektórych pacjentów deficyty poznawcze wystÄ™pujÄ… już we wczesnym okresie choroby, a u innych nie sÄ… w ogóle obserwowane. Zaburzenia głównie w zakresie pamiÄ™ci i uwagi obserwowano u pacjentów z tzw. klinicznie izolowanymi uszkodzeniami sugerujÄ…cymi SR [16]. Również chorzy we wczesnej fazie choroby, z niewielkimi deficytami neurologicznymi, uzyskiwali istotnie niższe wyniki – niż osoby zdrowe – w testach oceniajÄ…cych pamięć, myÅ›lenie abstrakcyjne i zdolność rozwiÄ…zywania problemów [33]. Badania przekrojowe, oceniajÄ…ce zależność miÄ™dzy dysfunkcjami poznawczymi a czasem trwania choroby – nie przynoszÄ… jednoznacznych wniosków [7,11]. Niestety, dÅ‚ugoterminowe obserwacje chorych, pozwalajÄ…ce na ocenÄ™ progresji deficytów poznawczych na przestrzeni czasu, sÄ… jak na razie dość skÄ…pe. Feinstein opisaÅ‚ wyniki 4,5-letniej obserwacji pacjentów z postÄ™pujÄ…cym SR i stwierdziÅ‚ narastajÄ…ce zaburzenia pamiÄ™ci werbalnej i uwagi, korelujÄ…ce ze wzrostem zmian demielinizacyjnych widocznych w rezonansie magnetycznym [34]. Kujala i wsp. opublikowali wyniki 3-letnich obserwacji pacjentów i stwierdzili nasilenie zaburzeÅ„ poznawczych wÅ›ród chorych, którzy w wyjÅ›ciowym badaniu psychologicznym prezentowali deficyty poznawcze [35]. Amato i wsp. zbadali 50 pacjentów w poczÄ…tkowej fazie SR i powtórzyli badanie neuropsychologiczne po 4 i 10 latach. Stwierdzono istotne pogorszenie w zakresie testów oceniajÄ…cych pamięć i uczenie siÄ™ oraz uwagÄ™. Tylko 20 z 37 chorych ocenionych w wyjÅ›ciowym badaniu jako prawidÅ‚owo funkcjonujÄ…cych pod wzglÄ™dem poznawczym, uzyskaÅ‚o w badaniu koÅ„cowym wyniki w granicach normy. Z pogorszeniem w zakresie funkcji poznawczych korelowaÅ‚o pogorszenie stanu klinicznego, przebieg przewlekÅ‚y SR oraz wiek chorych [36]. Inne badania dostarczaÅ‚y odmiennych wyników, nawet przy zastosowaniu tych samych testów neuropsychologicznych. Pozzilli nie obserwowaÅ‚ istotnych zmian w funkcjach poznawczych u 14 chorych na SR zbadanych powtórnie po 3,5 roku [37]. Hohol i wsp. oceniali krótkÄ…, powtarzalnÄ… bateriÄ… testów neuropsychologicznych 44 pacjentów z SR na przestrzeni roku. Analiza wyników uzyskanych przez poszczególnych pacjentów wykazaÅ‚a, że tylko 4 chorych wykonaÅ‚o niektóre testy gorzej, 19 – nieznacznie lepiej (głównie testy pamiÄ™ciowe), a 21 pacjentów uzyskaÅ‚o wyniki na takim samym poziomie. Pogorszenie w zakresie funkcji poznawczych korelowaÅ‚o ze wzrostem caÅ‚kowitej objÄ™toÅ›ci uszkodzeÅ„ demielinizacyjnych, widocznych w obrazach rezonansu magnetycznego [38]. WiÄ™kszość autorów podkreÅ›la znaczÄ…cÄ… indywidualnÄ… zmienność w progresji dysfunkcji poznawczych u chorych z SR, nawet chorujÄ…cych na tÄ™ samÄ… postać. Rozbieżność wyników w przeprowadzonych badaniach o dÅ‚ugim czasie obserwacji może mieć wiele przyczyn. WedÅ‚ug Jennekensa-Schinkela sÄ… to przede wszystkim trudnoÅ›ci metodologiczne, nakÅ‚adajÄ…ce na badacza konieczność kontrolowania wielu zmiennych, takich jak przebieg choroby, postać, stan funkcji motorycznych i sensorycznych, leczenie farmakologiczne [13]. Niewiele również wiadomo na temat krótkoterminowych fluktuacji w funkcjonowaniu poznawczym chorych na SR, zwiÄ…zanych przede wszystkim z wystÄ…pieniem rzutu choroby. WstÄ™pne wyniki sugerujÄ… zależność miÄ™dzy funkcjonowaniem poznawczym a obszarem zmian demielinizacyjnych widocznych w badaniach obrazowych ukÅ‚adu nerwowego. Foong i wsp. oceniali funkcje poznawcze u 12 chorych w poczÄ…tkowej fazie rzutu i po 6 tyg. po ustÄ…pieniu ostrych objawów. Wyniki korelowano ze zmianami neurologicznymi (wynik w EDSS) i zmianami w obrazach rezonansu magnetycznego. Stwierdzono, że niektóre neuropsychologiczne deficyty (głównie uwagi i pamiÄ™ci) majÄ… charakter odwracalny, poprawa w funkcjonowaniu poznawczym korelowaÅ‚a znaczÄ…co ze spadkiem zmian w obrazach rezonansu magnetycznego [39]. Wyniki badaÅ„ obrazowych ukÅ‚adu nerwowego a zaburzenia poznawcze w SR Prowadzone ostatnio badania neuropsychologiczne koncentrujÄ… siÄ™ wokół zwiÄ…zku zaburzeÅ„ poznawczych z obrazem zmian zapalno-demielinizacyjnych w obrÄ™bie OUN. Rozwój technik obrazowych mózgu (głównie rezonansu magnetycznego) oraz badaÅ„ czynnoÅ›ciowych (PET, SPECT) otworzyÅ‚o nowe możliwoÅ›ci w wyjaÅ›nieniu mózgowego podÅ‚oża dysfunkcji poznawczych u chorych na SR. RozlegÅ‚ość zmian demielinizacyjnych a zaburzenia poznawcze w SM Uzyskane wyniki pozwalajÄ… wnioskować, że obraz i nasilenie dysfunkcji poznawczych jest istotnie skorelowany zarówno z rozlegÅ‚oÅ›ciÄ… uszkodzeÅ„ demielinizacyjnych (tzw. Total Lesion Area – TLA), jak i z lokalizacjÄ… zmian w obrÄ™bie OUN [7,17,37,40]. W wielu badaniach potwierdzono, że przeciÄ™tny obszar uszkodzeÅ„ demielinizacyjnych jest istotnie wiÄ™kszy wÅ›ród chorych z zaburzeniami poznawczymi niż w grupie chorych, u których nie obserwowano istotnych deficytów poznawczych [38,40]. Stwierdzono istotnÄ… zależność miÄ™dzy powierzchniÄ… zmian demielinizacyjnych a testami oceniajÄ…cymi takie funkcje poznawcze, jak pamięć operacyjna, myÅ›lenie abstrakcyjne, fluencja sÅ‚owna, rozwiÄ…zywanie zadaÅ„ przestrzennych [7,30]. Wydaje siÄ™, że pewne znaczenie dla nasilenia zaburzeÅ„ poznawczych w SR może mieć także morfologia zmian demielinizacyjnych. W badaniach przeprowadzonych przez Modestowicz i wsp. wykazano, że liczba pacjentów prezentujÄ…cych zarówno wybiórcze deficyty poznawcze, jak i cechy zespoÅ‚u otÄ™piennego, jest istotnie wiÄ™ksza wÅ›ród chorych ze zlewnymi, pasmowatymi zmianami demielinizacyjnymi niż wÅ›ród chorych o niepasmowatej morfologii zmian, porównywalnych pod wzglÄ™dem liczby i lokalizacji ognisk demielinizacyjnych [41]. Zanik mózgu a zaburzenia poznawcze w SR Prowadzone w ostatnim czasie badania z wykorzystaniem nowych, tzw. niekonwencjonalnych technik rezonansowych (jak obrazowanie z wykorzystaniem transferu magnetyzacji, spektrosokopia rezonansu magnetycznego czy czynnoÅ›ciowy rezonans magnetyczny) sugerujÄ…, że demielinizacja w SR nie jest jedynie procesem ogniskowym, a subtelne zmiany obejmujÄ…ce zarówno osÅ‚onkÄ™ mielinowÄ…, jak i włókno osiowe, dotyczÄ… także pozornie niezmienionej tkanki mózgowej (ang. normal-appearing brain tissue, NABT) [42]. Zmiany takie stwierdzono u chorych w bardzo wczesnej fazie choroby; przypuszcza siÄ™, że mogÄ… one poprzedzać wystÄ…pienie zmian strukturalnych [43]. WstÄ™pne badania sugerujÄ…, że wystÄ…pienie dysfunkcji poznawczych we wczesnym okresie choroby uwarunkowane może być raczej subtelnymi zmianami, mikrouszkodzeniami dotyczÄ…cymi pozornie niezmienionej tkanki mózgowej, a zwÅ‚aszcza stopniem zaniku mózgu (wskaźnika uszkodzenia aksonalnego) niż rozlegÅ‚oÅ›ciÄ… zmian ogniskowych [44,45]. W badaniach Zivadinowa, obejmujÄ…cych pacjentów w bardzo wczesnej fazie choroby, nie stwierdzono, by chorzy bez zaburzeÅ„ poznawczych i z zaburzeniami poznawczymi różnili siÄ™ istotnie pod wzglÄ™dem zaawansowania zmian ogniskowych. Istotne różnice miÄ™dzy badanymi grupami dotyczyÅ‚y natomiast stopnia zaniku mózgu (ocenianego na podstawie wskaźnika objÄ™toÅ›ci miąższu do objÄ™toÅ›ci mózgu – Brain parenchyma fraction) oraz nasilenia zmian dotyczÄ…cych NABT (ocenianych na podstawie obrazowania z wykorzystaniem transferu magnetyzacji). Analiza korelacyjna potwierdziÅ‚a silnÄ… zależność miÄ™dzy wynikami testów psychologicznych a zanikiem mózgu (r=0,89; p=0,001) oraz nasileniem mikrouszkodzeÅ„ w NABT (r=0,76; p=0,012) [46]. Benedict podkreÅ›la, że istotne znaczenie dla funkcjonowania poznawczego chorych na SR może mieć stopieÅ„ poszerzenia ukÅ‚adu komorowego, w tym głównie komory trzeciej mózgu [47]. Coraz częściej zwraca siÄ™ uwagÄ™ również na fakt, że zmiany patologiczne charakterystyczne dla SR dotyczÄ… także istoty szarej mózgu, w tym kory nowej [48]. Amato obserwowaÅ‚ wyraźnÄ… korelacjÄ™ miÄ™dzy stopniem zaniku w obrÄ™bie kory mózgu a wynikami testów oceniajÄ…cych pamięć werbalnÄ…, fluencjÄ™ sÅ‚ownÄ…, uwagÄ™; zanik w obrÄ™bie kory mózgu stwierdzono tylko u pacjentów z zaburzeniami poznawczymi [49]. InteresujÄ…cych wyników dostarczyÅ‚y badania z wykorzystaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Badania te ujawniÅ‚y istotne różnice w zakresie aktywacji mózgowej (w czasie wykonywania zadaÅ„ ruchowych i poznawczych) miÄ™dzy chorymi na SR i osobami zdrowymi, dotyczÄ…ce pacjentów bez istotnych dysfunkcji ruchowych i poznawczych [50,51]. Lokalizacja zmian demielinizacyjnych a zaburzenia poznawcze w SM InteresujÄ…cych faktów dostarczyÅ‚y badania poÅ›wiÄ™cone analizie zależnoÅ›ci miÄ™dzy obrazem zaburzeÅ„ poznawczych a lokalizacjÄ… zmian demielinizacyjnych w obrÄ™bie OUN. Obserwacje kliniczne wskazujÄ…, że szczególnie głębokie zaburzenia funkcji poznawczych i nasilone zespoÅ‚y otÄ™pienne towarzyszÄ… uszkodzeniom w obrÄ™bie ciaÅ‚a modzelowatego [7,40]. Stwierdzono również zależność miÄ™dzy szybkoÅ›ciÄ… procesów informacyjnych i tempem rozwiÄ…zywania problemów poznawczych a stopniem zaniku spoidÅ‚a wielkiego [52]. Istotne znaczenie w etiologii zaburzeÅ„ poznawczych przypisuje siÄ™ także dysfunkcji pÅ‚atów czoÅ‚owych. W wielu badaniach obserwowano typowe czoÅ‚owe deficyty w zakresie myÅ›lenia abstrakcyjnego, fluencji sÅ‚ownej, w zakresie planowania i kontrolowania czynnoÅ›ci poznawczych. W badaniach przeprowadzonych przez Arnetta i wsp. obserwowano znaczÄ…cÄ… korelacjÄ™ miÄ™dzy zaburzeniami myÅ›lenia abstrakcyjnego (ocenianego na podstawie testu sortowania kart Wisconsin) a rozmiarami uszkodzeÅ„ okolicy czoÅ‚owej. Chorzy, u których dominowaÅ‚a czoÅ‚owa lokalizacja zmian demielinizacyjnych, rozwiÄ…zywali mniej zadaÅ„ z poszczególnych kategorii tego testu i popeÅ‚niali wiÄ™cej błędów, w tym perseweracji, niż dwie pozostaÅ‚e grupy kontrolne pacjentów z SR (chorzy z porównywalnymi, ale zmianami rozsianymi w obrÄ™bie OUN oraz chorzy z niewielkÄ… powierzchniÄ… uszkodzeÅ„) [17]. Podobnie Foong stwierdziÅ‚ zależność miÄ™dzy wykonaniem testów oceniajÄ…cych funkcje wykonawcze a nasileniem zmian demielinizacyjnych w okolicy czoÅ‚owej [18]. WedÅ‚ug niektórych autorów kluczowÄ… rolÄ™ w patogenezie zaburzeÅ„ poznawczych w SR odgrywa uszkodzenie struktur podkorowych mózgu [2,7,53]. Zwraca siÄ™ m.in. uwagÄ™ na fakt, że profil kliniczny zaburzeÅ„ poznawczych, stwierdzany wÅ›ród chorych na SR odpowiada obrazowi tzw. demencji podkorowej, obserwowanej przy uszkodzeniach m.in. osiowych części pnia mózgu, wzgórza czy rdzenia przedÅ‚użonego. Wielu autorów podważa jednak zasadność podziaÅ‚u na demencje korowe i podkorowe. PodkreÅ›la siÄ™, że przy strukturalnych uszkodzeniach struktur podkorowych dochodzi również do wtórnej, funkcjonalnej patologii kory mózgowej [54]. Wydaje siÄ™, że w przypadku chorób o wieloogniskowej patologii mózgu, jakim jest SR, należy raczej mówić o dysfunkcjach korowo-podkorowych [11]. Filley proponuje wprowadzenie pojÄ™cia demencji charakterystycznej dla uszkodzeÅ„ istoty biaÅ‚ej (white matter dementi), która miaÅ‚aby towarzyszyć m.in. chorobom demielinizacyjnym. Na jej obraz skÅ‚adajÄ… siÄ™, wg autora, charakterystyczne zaburzenia uwagi i pamiÄ™ci, spowolnienie procesów informacyjnych, a w przypadku uszkodzeÅ„ istoty biaÅ‚ej okolicy czoÅ‚owej zaburzenia funkcji wykonawczych i zaburzenia myÅ›lenia abstrakcyjnego [55]. Obraz kliniczny deficytów poznawczych w SR w zasadzie speÅ‚nia kryteria tego rodzaju demencji, koncepcja ta wymaga jednak dalszych badaÅ„. W piÅ›miennictwie coraz wiÄ™cej uwagi poÅ›wiÄ™ca siÄ™ zaburzeniom poznawczym wystÄ™pujÄ…cym w przebiegu SR. Przyjmuje siÄ™, że ten rodzaj patologii może stanowić istotnÄ… część obrazu klinicznego choroby i jest ważnym czynnikiem determinujÄ…cym jakość życia pacjentów. Uzyskane do tej pory wyniki nie implikujÄ… jednoznacznych wniosków co do czÄ™stoÅ›ci wystÄ™powania, obrazu, nasilenia i przebiegu deficytów poznawczych w SR. Wciąż też niewiele wiadomo na temat patomechanizmu powstawania dysfunkcji poznawczych wystÄ™pujÄ…cych w przebiegu SR. Niezwykle przydatne w tym zakresie wydajÄ… siÄ™ badania interdyscyplinarne, uwzglÄ™dniajÄ…ce m.in. wyniki badaÅ„ neurofizjologicznych, obrazowych i czynnoÅ›ciowych mózgu. Konieczne wydaje siÄ™ także poszukiwanie skutecznych metod rehabilitacji neuropsychologicznej. źródÅ‚o: ww.termedia.pl
|
||
Powrót :: Drukuj :: E-mail |
Komentarze są własnością ich autorów. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.